Brown blinkt uit: één van vele hoogtepunten

We hebben nog steeds geen samenvatting geplaatst van het Last two minutes report dat de NBA na elke speeldag uitbrengt. Dus doen we dat nu, ...

Foto van auteur

Geschreven door Nora Elisabeth van den Heuvel

Gepubliceerd op

We hebben nog steeds geen samenvatting geplaatst van het Last two minutes report dat de NBA na elke speeldag uitbrengt. Dus doen we dat nu, zonder op het oordeel van de VAR te wachten (de mening van het NBAManiacs-forum is voor ons genoeg).

“Zo’n fout kun je als official niet maken op dat moment in de wedstrijd. Het is het vierde kwart, er is nog een minuut of minder te gaan, en de hele crew verprutst de call volledig. Begrijp je? Het is onacceptabel. Het heeft ons de wedstrijd gekost.”

Jaylen Brown eindigde de wedstrijd tegen de Utah Jazz woedend over hoe de scheidsrechters een bepaalde situatie beoordeelden. We noemen het geen game-winner, maar het was wel belangrijk genoeg om het scorebord en mogelijk de uitkomst te beïnvloeden. De officials floten niet, en de Utah Jazz trok aan het langste eind: 105:103 (nu drie zeges uit zeven… boven verwachting).

Welke play bedoelde Jaylen Brown precies? We zagen hem vanochtend in de post, vertraagd en vanuit een achteraanzicht gefilmd. Laten we ’m nu op normale snelheid bekijken:

De controverse gaat niet over of het verschil maakte—dat deed het duidelijk—maar eerder of Keyonte George’s slip onreglementair was. Hij nam Brown mee in zijn val, wat leidde tot een fastbreak van Utah en een score om de leiding te heroveren.

Analyse van de call van de hoofdscheidsrechter

We zeiden aan het begin dat het officiële rapport over de laatste twee minuten nog niet uit was. Maar de hoofdscheidsrechter van de wedstrijd, Kevin Scott, gaf ons iets nog beters: zijn eigen analyse van het controversiële moment aan Adam Himmelsbach (Boston Globe).


BOSTON GLOBE:
Met nog zo’n 47 seconden te gaan in het vierde kwart ging Keyonte George onderuit vlak voor Jaylen Brown, die naar de basket drong. Brown struikelde over George, maar er werd geen fout gefloten. Wat zag jij bij die play, en waarom werd er geen fout gefloten op George?

SCOTT:
Live zag de crew George uitglijden en vallen net voordat Brown in dezelfde zone zijn balans verloor. Daardoor kwam de bal los nog voor er contact was.

BOSTON GLOBE:
Dat was je indruk in real time. Heb je het kunnen terugkijken? Zie je het nog steeds zo?

SCOTT:
Ja, dat is nog steeds mijn mening, gebaseerd op wat ik live zag.

BOSTON GLOBE:
Waarom wordt dat dan niet als een fout gezien?

SCOTT:
Omdat de crew zag dat beide spelers uitgleden en vielen nog voordat er echt contact was. Daarom werd er tijdens de live play geen fout gefloten.

Scott benadrukt telkens “live”, ook al wilde Himmelsbach dat hij de play achteraf zou beoordelen—super slow motion, andere hoeken… Maar Scott houdt vast aan zijn standpunt.

Chaotische finish

Dat was niet de enige discutabele play in de laatste momenten, al kreeg deze de meeste aandacht vanwege Browns felle uitspraken (op het randje van een boete) naar de media.

Derrick White zette Keyonte bijvoorbeeld constant onder druk, maar uiteindelijk draaide Utah’s guard de rollen om. Losse ballen, spelers die tot het uiterste werden gepusht, en volop contact om onze eigen (bescheiden) Last 4 minutes report van te maken.

Contact op Keyonte?

De vraag is niet of Bouchers botsing aan de kantlijn genoeg was, maar hoe vaak dit soort calls in het voordeel van SGA (en talloze anderen) uitvallen door het hele seizoen. Hiërarchie doet ertoe.

Lockdown op Markkanen

Hier moesten ze de challenge inzetten om te bevestigen dat de funnel die Boucher en Hauser op de Finse big forceerden, echt een fout was.

Nul flop-factor?

Zoals vermeld hadden White en Keyonte flink wat duels, al wisselden de veteraan en de rookie hier even van rol. George was sluw, White was te naïef.

Triple-team gelijk contact?

We hadden hier meerdere herhalingen en een goede zoom kunnen gebruiken. Mazzulla wachtte tot het allerlaatste moment om te beslissen of hij zijn challenge zou inzetten.

Nurkic: eens in de zoveel tijd?

Net als duwen en trekken in het strafschopgebied bij elke corner: je moet het niet alleen zien, je moet het ook wíllen zien en vervolgens wíllen fluiten. Hetzelfde geldt voor drie seconden in de paint.

Dat betekent niet dat Nurkic de regel niet brak. Maar een scheidsrechter moet heel zeker zijn om daarop te fluiten in zo’n cruciaal moment van de wedstrijd.

Laatste push van Brown

Jaylen Brown had nog één laatste felle klacht met 0,6 seconden op de klok—op zoek naar een heldenschot—toen hij een aanvallende fout kreeg voor overmatig duwen bij het vrijmaken van zijn verdediger. Hij miste het schot hoe dan ook.

Mazzulla, die zijn challenge nog had, gebruikte die in de hoop dat de klok zou worden gereset voor een ultieme poging als de call werd teruggedraaid. De review pakte echter niet in zijn voordeel uit.

Het beste moment: Kevin Love

Van alles in die wilde vier-en-een-halve minuut, afgerond met Keyonte die uitgleed en Brown meenam, was dit misschien wel het mooiste: Kevin Love die Nurkic’ score vierde alsof hij al twintig jaar de kleuren van de franchise droeg.

(Omslagfoto door Bob DeChiara–Imagn Images)

Plaats een reactie