We hebben nog steeds geen officieel overzicht van het Last two minutes report dat de NBA na elke speeldag publiceert. Dus doen we dit zonder te wachten op het definitieve oordeel (de mening van het NBAManiacs-forum is voor ons voldoende).
“Je kunt op dat moment in de wedstrijd niet zo’n fout maken als scheids. Het is het laatste kwart, er is nog een minuut of minder te spelen, en de hele crew floot het compleet verkeerd, snap je? Het is onacceptabel. Het heeft ons de wedstrijd gekost.”
Jaylen Brown sloot de wedstrijd tegen de Utah Jazz af en was woedend over hoe de drie arbiters een bepaald moment beoordeelden. We kunnen het niet echt een game-winner noemen, maar het was belangrijk genoeg om de uitslag te beïnvloeden—en misschien zelfs het uiteindelijke resultaat. Toch floot het scheidsrechterstrio niet, en de Utah Jazz won met 105:103 (ze staan nu op drie zeges in zeven wedstrijden… beter dan verwacht).
Over welke actie had Jaylen Brown het? We zagen hem vertraagd en vanuit een achteraanzicht in het bericht van vanochtend. Hier is de actie op normale snelheid:
De discussie gaat niet over de vraag of het moment van invloed was—dat was duidelijk wel zo—maar of Keyonte George’s valpartij daadwerkelijk een overtreding was. Hij knalde tegen Brown op, wat leidde tot een fastbreak en een makkelijke score voor Utah, waardoor ze weer op voorsprong kwamen.
Analyse van de hoofdscheidsrechter
We noemden aan het begin dat we het rapport over de laatste twee minuten nog niet hadden. Maar de hoofdscheidsrechter, Kevin Scott, gaf iets nog beters: zijn mening over de omstreden play aan Adam Himmelsbach (Boston Globe).
BOSTON GLOBE:
Er waren nog zo’n 47 seconden te spelen in het vierde kwart, Keyonte George ging onderuit vóór Jaylen Brown, die richting basket ging. Brown viel over George heen, maar er werd geen overtreding gefloten. Wat zag je bij deze play en waarom kreeg George geen fout mee?
SCOTT:
In real time zag de arbitrage dat George uitgleed en viel vlak voordat Brown op dezelfde plek uitgleed, waardoor de bal loskwam vóór er contact was.
BOSTON GLOBE:
Dat was jullie indruk in real time. Heb je het kunnen terugkijken? Blijf je bij dat oordeel?
SCOTT:
Ja, dat is nog steeds mijn mening die ik live op het veld had.
BOSTON GLOBE:
Waarom werd het dan niet als een overtreding gezien?
SCOTT:
Omdat het scheidsrechterstrio zag dat beide spelers uitgleden en vielen vóór er contact ontstond. Daarom hebben we in real time geen overtreding gefloten.
Scott herhaalde twee keer “in real time”, ook al probeerde Himmelsbach te benadrukken of er opnames op super slow motion en vanuit meerdere hoeken waren bekeken. Scott ging daar niet verder op in.
Bewogen slotfase
Dat was niet de enige controversiële situatie in de slotminuten, al kreeg die de meeste aandacht door Browns verhitte uitspraken, die hem wel eens een boete kunnen opleveren.
Derrick White zat Keyonte voortdurend dwars, maar de guard van Utah had uiteindelijk de overhand op de guard van Boston. Er waren losse ballen, fysieke duels en volop contact—genoeg om voor deze ene keer (heel bescheiden) ons eigen Last 4 Minutes Report op te stellen.
Charge on Keyonte?
De vraag is niet of Boucher genoeg contact maakte door in te stappen, maar hoeveel van dit soort calls SGA (en vele anderen) in de loop van een seizoen meekrijgen. Hiërarchie maakt verschil.
Markkanen in de tang
Hier moesten ze de challenge inzetten om te bevestigen dat de verdedigende val van Boucher en Hauser tegen de Finse big man écht een fout opleverde.
Zero percent flop?
Zoals gezegd was er gisteren flink wat spanning tussen White en Keyonte, hoewel de rookie en de veteraan even van rol wisselden. George was de slimmere, en White hapte toe.
Triple-team equals contact?
Hier zouden meerdere herhalingen en een goede close-up handig zijn. Mazzulla wachtte tot het allerlaatste moment om te beslissen of hij de challenge moest gebruiken.
Nurkic: één op de duizend?
Net als bij trekken en vasthouden in het strafschopgebied bij elke corner: het gaat niet alleen om het zien ervan, je moet het ook willen fluiten. Hetzelfde geldt voor de drie-seconden-overtreding.
Dit betekent niet dat Nurkic de regel niet overtrad, maar om op zo’n cruciaal moment in de wedstrijd te fluiten, moet een scheidsrechter daar volledig zeker van zijn.
Brown’s final play
Er was nog één laatste verhit protest van Jaylen Brown, met nog 0,6 seconden te gaan—hij wilde een heldhaftige score forceren, maar werd teruggefloten voor een aanvallende fout omdat hij te veel ruimte creëerde. Hij miste het schot trouwens.
Toch gebruikte Mazzulla, die zijn challenge nog achter de hand had, deze mogelijkheid. Als de scheidsrechters de call hadden teruggedraaid, zouden ze de klok hebben gereset voor een laatste poging. De review pakte echter niet in hun voordeel uit.
The best part: Kevin Love
En van al die chaotische viereneenhalve minuut—met Keyontes val en Jaylen die de krantenkoppen pakte—was het hoogtepunt toch iets heel anders: Kevin Love die Nurkic’ score viert alsof hij al twintig jaar bij deze club zit.
(Omslagfoto door Bob DeChiara-Imagn Images)





